Welzijn op recept
Veelgestelde vragen
Voor wie is Welzijn op Recept geschikt? (Indicatoren)
Welzijn op Recept is geschikt voor alle patiënten boven de 18 jaar bij wie licht psychosociale problemen zijn geconstateerd waarvoor geen medische of psychologische zorg nodig is. Verschillende onderliggende sociaal maatschappelijke problemen spelen vaak een rol. Er zijn verschillende indicatoren. Een aantal voorbeelden: beperkt netwerk, eenzaamheid, somberheid, missen van daginvulling, ondersteuning nodig bij zelfredzaamheid, problemen bij ziekte van familie, vastlopen in het dagelijks leven, nieuw in gemeente en op zoek of het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis (partnerverlies, diagnose van ziekte etc.).
Is Welzijn op Recept er ook voor kinderen?
Nee, Welzijn op Recept is bedoeld voor mensen uit Gemeente Barneveld vanaf de leeftijd van 18 jaar en ouder. Voor vragen m.b.t. ontwikkeling, gezondheid of andere problematiek bij kinderen, kun je terecht bij de huisarts of bij het Centrum voor Jeugd en Gezin Barneveld.
Ik ben Barnevelder en wil deelnemen aan Welzijn op Recept. Hoe meld ik mij aan?
Een zorgverlener uit de eerstelijns zorg kan u doorverwijzen.
Wie kan er doorverwijzen naar Welzijn op Recept?
Eerstelijns hulpverleners kunnen een doorverwijzing maken naar Welzijn op Recept. Denk aan de huisarts, thuiszorg, fysiotherapie, ergotherapie of maatschappelijk werk.
Wat is de werkwijze van de welzijnsconsulent?
Na doorverwijzing neemt de welzijnsconsulent binnen een week contact op met de patiënt voor het maken van een afspraak. Tijdens de afspraak wordt er aan de hand van Positieve Gezondheid uitvoerig gekeken naar welke activiteiten of diensten kunnen bijdragen aan het vergroten van het welbevinden van de patiënt. Indien gewenst begeleidt de welzijnsconsulent naar de gekozen activiteit/dienst. De welzijnsconsulent monitort de voortgang. Na 6 maanden hebben patiënt en welzijnsconsulent een evaluatiegesprek waarbij bevindingen teruggekoppeld worden naar de verwijzer.
Zijn er kosten verbonden aan Welzijn op Recept?
Aan de bemiddeling en de gesprekken met de welzijnscoach zijn geen kosten verbonden. Sommige activiteiten of diensten kunnen wel een financiële bijdrage vragen.
Voor verwijzers | Hoe verwijs ik iemand door?
Iemand verwijzen kan door het contactformulier in te vullen op de website of een mail te sturen naar oprecept@welzijnbarneveld.nl Dit met de volgende informatie: Naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer en een korte toelichting waarom deze patiënt verwezen wordt.
Voor verwijzers | Krijg ik als verwijzer een terugkoppeling?
Ja, na de eerste kennismaking met de patiënt krijgt je als verwijzer een terugkoppeling waarin kort beschreven wordt wat er is besproken en wat de vervolgstappen voor de patiënt zijn. Tot slot krijgt de verwijzer na 6 maanden een terugkoppeling met uiteindelijke bevindingen.
Voor verwijzers | Kan een cliënt vaker dan een keer doorverwezen worden naar de welzijnsconsulent?
Tweemaal doorverwijzen kan, dit bijvoorbeeld als de situatie van de patiënt ingrijpend veranderd is, bijvoorbeeld na een voor de patiënt belangrijk life-event.