Veel leidinggevenden hebben begrip voor de mantelzorger die werkt. Ze willen graag meedenken met het vinden van goede oplossingen voor het combineren van werk met de mantelzorgtaken die er voor de werknemer zijn. En vaak komen ze samen tot een goede oplossing. Wat kun je doen als mantelzorger.
- Neem het initiatief en maak een afspraak
- Bereid je voor
Stuur je leidinggevend een mail over jouw situatie. Vertel dat je hier graag over wilt praten en neem daar ook de tijd voor.
Bedenk wat je wel en ook wat je niet wilt vertellen. Bedenk vast oplossingen voor de knelpunten die jij hebt. Hoe denk jij werk en mantelzorg goed te kunnen combineren. Schrijf het op en heb het er vast over met iemand die je daar bij kan helpen.
In het gesprek kun je eerst wat vertellen over je huidige situatie. Hoe ziet jouw week er uit thuis en op het werk. Vraag je af of het noodzakelijk is dat jij de taken doet thuis die je nu doet of dat deze kunnen worden overgenomen. Vraag jezelf ook af waarvan je energie krijgt, zowel bij het mantelzorgen als in het werk. Geef aan waar je momenteel het meest tegenaan loopt bij het combineren van werk en mantelzorg.
Daarna kun je bespreken wat voor jou de gewenste situatie is. Welke oplossingen heb je zelf kunnen bedenken? Wat helpt jou om balans te houden in de werk / privébalans.
Sluit af met elkaar door de concrete actiepunten te benoemen en een evaluatiemoment af te spreken. Het is goed om ook te bespreken hoe je de collega’s gaat inlichten
Mochten er vragen zijn rondom eventuele ondersteuning en mogelijkheden om zorgtaken over te laten nemen, neem dan contact op met het steunpunt mantelzorg (0342-745850). Zij kunnen u ondersteunen in het vinden van oplossingen.